22 May 2013

Denk in diensten en niet in uren maal tarief

Column van Sjoerd van der Maaden op www.computable.nl.

Het uurtje-factuurtje model in de dienstverlening heeft zijn langste tijd wel gehad, ook in de testwereld. Testuurtje-factuurtje gaat steeds minder makkelijk op. Het is een ondoorzichtig en achterhaald model. Opdrachtgevers kunnen maar moeilijk nagaan welke dienst er nou eigenlijk geleverd is en tegen welke prijs. Zeker nu er kritisch naar alle kosten gekeken wordt, is dat voor veel klanten niet wenselijk.

Klanten vragen steeds vaker naar wat een project hun oplevert, binnen welk tijdspad en wat het totale kostenplaatje daarvan is. Zo voorkomen ze alsmaar oplopende kosten waardoor budgetten worden overschreden. Vandaag de dag rekenen ook steeds meer testdienstverleners af met het denken in uren maal tarief en stappen over naar het leveren van testdiensten in plaats van testuren. Het resultaat staat hierbij centraal.

Om deze omslag te maken, zijn een aantal aandachtspunten van belang. Het vergt namelijk niet alleen een omschakeling in het aanbieden van de dienst, maar ook de uitvoering. Waar moet je opletten bij het aanbieden en uitvoeren van de dienst om de ‘nieuwe’ testsamenwerking tussen klant en dienstverlener prettig te laten verlopen? Ik heb hieronder vast een voorzet gedaan van de aandachtspunten.

De aanbieding

De nieuwe testsamenwerking begint bij een passend aanbod. Van belang is het dus om de wensen van de klant goed op je netvlies te hebben om de dienst passend te kunnen krijgen. In het algemeen gesteld, verwacht de klant een helder aanbod waaraan een duidelijke doelstelling is gekoppeld. Je spreekt over een deliverable. Hieraan koppel je een prijs en een tijdspad. Op deze manier weet de klant precies welke testdienst hij geleverd krijgt tegen welke prijs en binnen een gestelde termijn.

Bij een herhalende opdracht is het slim de klant te laten kiezen uit een lijst met vooraf vastgestelde testen met standaard prijzen, een 'cafetaria-model'. Maar dan ben je er nog niet. Het is in wederzijds belang dat er tevens duidelijke randvoorwaarden worden opgesteld. In praktisch en operationeel opzicht, maar ook voor wat betreft de beschikbaarheid en kwaliteit van de benodigde documentatie.

Randvoorwaarden

Een voorbeeld van een randvoorwaarde op operationeel niveau is bijvoorbeeld dat de klant beschikbaar moet zijn voor contact, input en feedback. Hoe kun je immers op tijd leveren als de klant  geen terugkoppeling geeft? Kan immers knap lastig worden om de userstories te testen als je die nog niet binnen hebt. Dit hangt nauw samen met de kwaliteit van de benodigde documentatie.

Zijn de userstories up-to-date? Is het functioneel of technisch ontwerp beschikbaar en volledig? Ook dat zijn zaken van essentieel belang om de test goed uit te kunnen voeren. De documentatie van de klant dient op een bepaald niveau te zijn. Dit zijn zaken om op te nemen in de randvoorwaarden. Bedenk bij het opstellen van de randvoorwaarden dat deze de samenwerking moeten bevorderen en dat het geen ellenlange lijst wordt die afschrikt.

Uitvoering

Een helder aanbod en overeengekomen randvoorwaarden is een goede toolkit voor de testers om aan de slag te gaan. Toch vergt het nieuwe testsamenwerken juist in de praktijk een behoorlijke omslag om te voorkomen dat de testdienstverlener het schip in gaat. Van oudsher zijn testers gewend om dienstverlenend te zijn en dat de uren die daarbij komen kijken, kunnen worden doorbelast.

In de huidige situatie zie je dat uren worden verbrand aan het op orde brengen van de documentatie en aan het verkrijgen van input. Als de klant zich niet houdt aan de randvoorwaarden, is het van groot belang dat er aan de bel getrokken wordt. Alles dat buiten de deliverables valt, is immers niet door te belasten zonder vooraf overleg.

Levering

Om tot een concrete en heldere levering te komen kan je de klant voorzien van een vrijgavedocument. Het vrijgavedocument bevat niet alleen een rapportage van de testresultaten, maar ook een rapportage van de uitgevoerde werkzaamheden. Hierdoor heeft de klant volledig inzicht in hoe de tests zijn uitgevoerd en wat hij daadwerkelijk geleverd heeft gekregen. De klant heeft nu een goed inzicht in zijn value for money.

Zeker als de tester werkt vanaf een externe locatie is niet altijd de notie van kwaliteit aanwezig bij de klant. De werkzaamheden van de tester zijn dan immers niet direct zichtbaar. Daarom is het zinvol om te bezien of er voor de klant objectieve kwaliteitscriteria te definiëren zijn. Ten tijde van de levering kan dan de score op deze criteria het inzicht in kwaliteit en value for money ondersteunen.

De testdienstverlening kan met een vooruitziende blik om een passend aanbod op te stellen gecombineerd met een kritisch oog om de voortgang te bewaken volgens mij goed mee komen in deze tijd. Zijn er nog extra aandachtspunten die volgens jou een prettige samenwerking bevorderen?

Publicatie: Computable.nl, 22 mei 2013



Vorig bericht   Volgend bericht

Eerdere berichten

3 July 2017

Eerste leaseauto’s voor testers Specialisterren

Lees verder

19 June 2017

Follow the Money en MaatschapWij: Specialisterren excelleert als bedrijf dankzij haar werknemers met autisme

Lees verder

18 May 2017

Veel belangstelling voor seminar Testautomatisering & Service Virtualisatie

Lees verder

4 April 2017

Sociaal Jaarverslag 2016

Lees verder

24 March 2017

Seminar Testautomatisering 10 mei

Lees verder

1 February 2017

Social Return Certificaat voor Postcode Loterij

Lees verder

18 January 2017

Testautomatisering OutSystems voor Promedico

Lees verder

16 December 2016

Maatschappelijke gezicht van Schuberg Philis verdient Social Return Certificaat

Lees verder

1 December 2016

Unieke samenwerking maakt 100% sociaal inkopen mogelijk

Lees verder

1 November 2016

McKinsey looft Specialisterren als Society Changer

Lees verder

21 September 2016

Specialisterren groeit

Lees verder

5 July 2016

Social Return: sterke samenwerking met Unisys bij nieuw informatiesysteem DJI

Lees verder

8 March 2016

VPRO laat sociaal gezicht zien

Lees verder

7 March 2016

Participatiewet invullen? Lees ons Sociaal Jaarverslag

Lees verder

3 February 2016

Incentro blij met Social Return Certificaat

Lees verder

2 February 2016

Digidentity ontvangt Social Return Certificaat

Lees verder

19 January 2016

Social Return Certificaat voor De Postcode Loterij

Lees verder

17 December 2015

Eerste Specialisterren Social Return Certificaat uitgereikt

Lees verder

16 November 2015

Een topteam van 25 mensen met autisme

Lees verder

7 October 2015

Specialisterren toont lef!

Lees verder

16 September 2015

Nominatie Computable Awards 2015

Lees verder

5 June 2015

Specialisterren behoudt hoogste status PSO Trede 3

Lees verder

15 January 2015

Specialisterren te gast bij Werken.FM

Lees verder

5 January 2015

Sociaal Jaarverslag 2014

Lees verder

29 October 2014

Succesvolle samenwerking Specialisterren en Stichting Bibliotheek.nl (BNL)

Lees verder

4 January 2014

Sociaal Jaarverslag 2013

Lees verder

14 October 2013

Specialisterren genoemd in prestigieuze Willem Drees-lezing

Lees verder

26 June 2013

Unieke aanpak Specialisterren in handboek vastgelegd

Lees verder

1 June 2013

EenVandaag op bezoek bij Specialisterren

Lees verder

25 May 2013

Specialisterren op de radio

Lees verder

22 May 2013

Denk in diensten en niet in uren maal tarief

Lees verder

10 January 2013

Sociaal Jaarverslag 2012

Lees verder

8 January 2013

Rabobank schakelt Specialisterren in voor testen SharePoint

Lees verder

28 September 2012

Specialisterren is eerste ict-bedrijf met PSO-erkenning

Lees verder

12 June 2012

Nominatie Computable Awards 2012

Lees verder

17 November 2011

Prinses Máxima reikt Participatie Award 2011 uit aan Specialisterren

Lees verder

11 August 2011

Nominatie Computable Awards 2011

Lees verder

16 January 2011

Sociaal Jaarverslag 2011

Lees verder

11 January 2011

Sociaal Jaarverslag 2010

Lees verder

21 May 2010

Nominatie Computable Awards 2010

Lees verder

Wilt u contact met Specialisterren?

Contactformulier

Over ons

Specialisterren levert op een duurzame wijze ict-diensten met medewerkers met autisme. Zo inspireert Specialisterren andere partijen om de maatschappij een stukje mooier te maken.

Meer over Specialisterren