skip to Main Content
SHARE THISDELEN OPLINKEDIN

Nidaros en Specialisterren leiden samen RPA consultants op

Specialisterren en Nidaros hebben de handen ineen geslagen op het gebied van Robotic Process Automation (RPA). Nidaros oprichter Gerben Dolsma, Specialisterren RPA services manager Ernst Kolvenbag en Specialisterren Accountmanager Ben Miltenburg vertellen in het interview hieronder meer over deze samenwerking en wat RPA inhoudt.

Wat is Nidaros en hoe is dit bedrijf ontstaan?

Gerben: “Nidaros is gespecialiseerd in Robotic Process Automation. Dit is ontstaan vanuit mijn interesse voor robotisering en de behoefte om processen duidelijk te maken. Voorheen waren wij actief op meerdere IT gebieden, maar in 2018 hebben we besloten dat we ons uitsluitend op RPA focussen. Zowel op de bouw, de implementatie en het onderhoud.”

Wat is RPA en waarom denk je dat het belangrijk is voor de toekomst?

Gerben: “RPA is niet het bouwen van nieuwe IT structuren, maar het verslimmen van bestaande IT structuren. Door robotisering toe te passen, is een bedrijf in staat om in een korte cyclus van maximaal een maand complete nieuwe functionaliteiten en processen in te voeren. Dat is de kracht van robotisering: er wordt niks nieuws gebouwd, maar er wordt gebruik gemaakt van bestaande technologieën. Zodoende hoeft een bedrijf minder na te denken over automatisering en meer over processen en hoe die efficiënt te maken. Zo kan een bedrijf zich meer focussen op de klant en het leveren van producten en diensten op een optimale manier. Wij hopen het werkplezier te vergroten door processen efficiënter te maken met robots. Robotisering zorgt voor betere datakwaliteit en minder administratieve taken voor collega’s. Robots nemen dan ook geen werk over, maar zorgen voor meer tijd en aandacht voor de klant.”

Wat maakt Nidaros onderscheidend van andere RPA partijen?

Gerben: “Wij hebben veel ervaring. Daarnaast denken wij niet in enkelzijdige processen, maar aan industriële robotisering. Dit houdt in dat wij in staat zijn om een systeem op te leveren aan onze klanten, waarbij kan worden opgeschaald van 1 tot wel 50 robots die kunnen ondersteunen in werkzaamheden. Om dit te kunnen doen hebben wij ons eigen RPA product gemaakt genaamd Intelligent Workload Manager ofwel de Spider. Deze Spider wordt zo geprogrammeerd dat deze zelf kan bepalen hoe die het werk verdeeld. Dit programmeren wij op basis van de informatie die wij van de klant hebben gekregen. Zo kan de Spider zelfstandig functioneren en behoeft deze geen aansturing van een persoon om werkzaamheden te kunnen doen. Het is dus een combinatie van input en sturing door de mens en de efficiëntie van een robot.”

Wat voor samenwerking zijn jullie aan het opzetten met Specialisterren?

Gerben: “Wij bieden naast het leveren van de software, ook de bouw van de robots en een business support afdeling. Deze afdeling houdt de robots actief in de gaten. Waar de klant normaal gesproken een interne operator moet aanstellen om de robots in de gaten te houden, nemen wij deze verantwoordelijk over door middel van onze support afdeling. Omdat we hard aan het groeien zijn, hebben we ook meer ontwikkel capaciteit nodig. Omdat Specialisterren bij onze werkwijze past en zij snappen wat er nodig is voor industriële robotisering, zijn we consultants van Specialisterren aan het opleiden om onze robots te kunnen bouwen, opschalen en onderhouden.”

Hoe zijn jullie met Specialisterren in aanraking gekomen en waarom hebben jullie voor Specialisterren gekozen?

Gerben: “We zijn via ArboUnie -een gezamenlijke klant- met Specialisterren in aanraking gekomen. Zij hadden in de gaten dat de manier van testautomatisering zoals Specialisterren dat doet, dicht tegen onze werkwijze aan zit. Zodoende zagen alle partijen een mooie brug om samen te werken. Ook de werkwijze en denkwijze in hoe we onze teams begeleiden, is hetzelfde. Zo vinden wij als Nidaros dat we een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. We geven dan ook lessen aan mbo-ers en hbo-ers over robotisering om studenten voor te bereiden op de toekomst.”

Wat hopen jullie uit de samenwerking met Specialisterren te halen?

Gerben: “Een groei in gezamenlijke klanten door middel van succesvolle RPA projecten en voldoende capaciteit om deze groei waar te maken. In dit proces kunnen wij veel van elkaar leren. Verder zijn we allebei kleinere, wendbare bedrijven. We hopen dan ook met Specialisterren flexibel en slagvaardig aan de slag te kunnen gaan voor onze klanten.”

Wat is jullie verwachting van het samenwerken met mensen met een vorm van autisme?

Gerben: “Wij hebben in het verleden al vaker met mensen met autisme gewerkt. We hebben dus al wat ervaring opgedaan. We hebben al gemerkt dat iemand zomaar in een team plaatsen lastig kan zijn, maar dat daartegenover staat dat als je juist iemand individueel in zijn kracht zet, er veel moois uit kan komen. Zo hebben we in het klasje dat we nu hebben met Specialisterren, al gemerkt dat er een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel is. Als er een robot wordt gebouwd willen de mensen in het klasje dat ook goed doen en goed leveren. In het ontwikkelproces wordt er vanuit het klasje dan ook eerlijk en duidelijk feedback gegeven, wat de kwaliteit van de robot ten goede komt.”

Welke rol vervult Specialisterren in deze samenwerking?

Ernst: “Het inzetten van RPA loopt door een aantal fasen. Specialisterren levert haar diensten vanaf het moment dat er robots gebouwd gaan worden. We gebruiken daarin ook onze expertise vanuit testen. Dat betekent dat wij Development, Testen, User Acceptance, Support & Onderhoud en Beheer kunnen vervullen. We gaan hierin dus verder dan veel andere RPA aanbieders, oen richten ons daarmee op kwaliteit en continuïteit. Robots (of zoals wij ze noemen ‘digitale medewerkers’) die duurzaam inzetbaar zijn en mee kunnen bewegen met de dynamiek van een klant, behoeven ook beheer & onderhoud.”

Waarom is Specialisterren met RPA aan de slag gegaan?

Ben: “RPA is voor ons een kans om als bedrijf verder te ontwikkelen en te groeien. Door onze dienstenportfolio uit te breiden, kunnen we meer opdrachten doen en daardoor groeien in onze missie om zoveel mogelijk mensen met autisme aan een baan te helpen. Daarnaast ligt RPA heel dichtbij hetgeen waar we goed in zijn: testautomatisering. Zodoende is dit een logische richting om in door te ontwikkelen. De samenwerking met Nidaros biedt een mooie kans om over RPA te leren en dit in de praktijk toe te kunnen passen.”

Kun je meer vertellen over hoe wij het klasje hebben opgezet en hoe wij de begeleiding in het leertraject doen?

Ben: “We hebben gekeken samen met Nidaros naar wat we moeten leveren. Vervolgens hebben we een passend klasje samengesteld. Met die mensen zijn we nu de software van Nidaros eigen aan het maken. Dit wordt begeleid door een Testlead vanuit Specialisterren, die ook de begeleiding zal doen zodra we met klanten aan de slag zijn.”

Op welke manier denk jij dat Specialisterren toegevoegde waarde levert voor Nidaros?

Ben: “In de eerste instantie hebben we veel overeenkomsten als het gaat over hoe we in de maatschappij staan. Door onze consultants bekwaam te maken in het bouwen en onderhouden van de Spider, maken we meer capaciteit mogelijk. Daarnaast zijn onze consultants uitermate geschikt voor dit werk en kunnen we kwaliteit en consistentie leveren. Daarbij blijft de begeleiding vanuit Specialisterren gaan. Zo proberen we Nidaros zoveel mogelijk te ontzorgen.”

WILT U CONTACT MET SPECIALISTERREN?   CONTACTFORMULIER